L’estació de França. 50 anys de l’enderrocament de l’antiga estació de trens de la plaça Poeta Marquina
Pau Saavedra.
Aquests dies es compleixen cinquanta anys de les obres d’enderrocament de l’antiga estació de trens de Girona, la que donava servei a la línia que arribava de Barcelona i es dirigia cap a la frontera francesa. Era el mateix edifici que va veure l’arribada del primer ferrocarril a la ciutat un 3 de març de 1862 i estava ubicat a la plaça Poeta Marquina, abans dita plaça del Carril. Les obres d’enderrocament van començar el 19 d’abril de 1974, pocs mesos després de la inauguració de la nova estació de RENFE amb el viaducte elevat del tren, que va tenir lloc el 7 de juliol de 1973.
Però anem a pams.
Com hem dit, el 3 de març de 1862 va arribar a Girona el primer tren procedent
de Barcelona. Per celebrar-ho es van programar diversos actes festius que van ser seguits per
una multitud de ciutadans, entre els quals música de xarangues, gegants i
capgrossos, repic de campanes i la presència de les autoritats civils i
eclesiàstiques[1]. El
mateix dia s’inaugurava també l’edifici de l’estació en el qual destacava la
gran coberta de ferro.
En un article
publicat al diari Los Sitios de Gerona el 05/05/1974, Joaquim Pla Cargol parlava amb nostàlgia de
l’antiga estació acabada d’enderrocar i la descrivia d’aquesta manera: “La estación férrea de Gerona inaugurada
entonces, ofrecía notoria prestancia como tal, pues contaba con una gran
cubierta metálica, a semejanza de las grandes estaciones. Aquella cubierta tal
vez, porque ensombrecía las oficinas, fue substituida, al cambiar el siglo, por
la marquesina que persistió hasta ahora. La vieja cubierta fue instalada en un
gran almacén del puerto de Barcelona”.
L’edifici va
existir durant més de cent anys amb algunes reformes. La gran coberta de ferro,
així com altres estructures adjacents, van ser retirades a finals del s. XIX. Un
article al diari La Lucha de 21/04/1897 alertava de l’estat de deteriorament de l’esmentada
coberta: “En realidad, la cubierta de
hierro de la estación del ferrocarril de Francia en esta ciudad, está en un
estado verdaderamente lamentable quedando justificado el que la Compañía se
haya decidido por quitarla, cuya obra se está ya verificando”.
Les obres per
treure la coberta van començar el 1897 i es van perllongar com a mínim fins a
febrer de l’any següent: “Continúan
llevándose con actividad las reformas que la compañía del ferrocarril de T. B.
y F. llevan a efecto en la estación de esta capital, habiéndose ya derribado el
edificio que servia para talleres y las habitaciones de los maquinistas, así
como casi todo el grueso muro que constituía el frente del andén y que fue
sosten de la antigua cubierta”. La Lucha, 07/09/1898.
Com hem dit,
l’estació es trobava a l’actual plaça Poeta Marquina, abans coneguda com a
plaça del Carril, precisament per la presència de la infraestructura
ferroviària. El canvi de nom es va produir l’any 1943, al mateix temps que
altres indrets de la ciutat es rebatejaven segons el gust del règim franquista.
Al diari Los Sitios de Gerona de 30/07/1943 es publicaven els acords de
l’Ajuntament del dia anterior, entre els quals: “Cambiar las denominaciones de
varias calles y plazas de esta ciudad
por cuanto se ha observado que algunas
de ellas no se ajustan a los principios esenciales
del Glorioso Alzamiento. Se suprime el nombre de Remenses, en la calle que lo
ostenta en la actualidad y se le dá el de calle de Iberia, en memoria del
Regimiento de Infantería, que durante el famoso sitio de 1809, se condujo brillantemente
en la defensa de Gerona. Se suprime el nombre de Prat de la Riba, y se le dá el
nombre de calle de Príncipe. Se suprime el nombre de la plaza del Carril, y se
le dá el de plaza del Poeta Marquina”.
El 7 de juliol de
1973 es va celebrar la inauguració oficial de la nova estació de Girona i el
pas elevat del tren, amb la presència del ministre d’Obres Públiques Gonzalo
Fernández de la Mora Mon, que va fer el viatge inaugural d’anada i tornada
entre Girona i Fornells de la Selva. Era la culminació de quaranta mesos
d’obres i una despesa de 500 milions de pessetes. El resultat havia de tenir un
gran impacte en la ciutat, ja que finalment se suprimiria la barrera que
significaven el terraplè i les vies del tren, i permetia interconnectar barris
i alliberar espais de gran valor urbanístic.
La cessió dels
terrenys de l’antiga estació a l’Ajuntament era un pas necessari per a poder
dur a terme les obres de connexió entre la plaça Poeta Marquina i el carrer
Santa Eugènia i, per extensió, la connexió entre els sectors est i oest de la
ciutat. “A nadie se le oculta la
trascendencia que habría de adquirir este eje circulatorio cuando la supresión
de la actual estación de Renfe y la utilización del tren elevado permitan
disponer de la plaza del Poeta Marquina como una continuación de la ronda del
Padre Claret y como la vía lógica de penetración hacia y desde Salt”. Los Sitios de Gerona, 28/03/1973
per inaugurar la via elevada del tren i la nova estació de RENFE de Girona. 07/07/1973. Fons Narcís Sans Prats.
Les imatges captades
per Narcís Sans de les màquines enderrocant l’antiga estació es van publicar al
diari Los Sitios de Gerona el 20 d’abril de 1974, però al marge del reportatge
gràfic, el fet en qüestió no va tenir gaire ressò mediàtic. Es tractava d’una
infraestructura del passat a la qual ningú prestava ja massa atenció. Darrere
les seves runes s’erigien els pilars del nou viaducte...
Al CRDI es conserven desenes de fotografies de l’antiga estació de Girona. Podem destacar les de l’Àlbum que porta per títol "Companyia de los ferrocarriles de Tarragona a Barcelona y Francia. Línea de Gerona a la Frontera Francesa. Construcción - 1880". Aquest àlbum, d’autoria desconeguda, consta de 53 fotografies que documenten el procés de construcció del ferrocarril de Girona a França. Altres fotografies destacables són la de Joan Martí Centelles de 1877 o la de l’arribada a l’estació del rei Alfons XIII en la seva visita oficial a la ciutat el 1904.
davant l'antiga Estació de Girona per rebre el monarca arribat en tren.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada