Fotografia de carrer a Girona

David Iglésias.

El desenvolupament de la fotografia en els seus inicis es produeix principalment a través de l'estudi i la pràctica del retrat. El retrat va esdevenir ràpidament un bon negoci i a la segona meitat del segle XIX es va popularitzar arreu del món. D'una banda, hi havia una demanda molt gran, i de l'altra, la tècnica fotogràfica havia evolucionat prou per oferir captures i impressions ràpides a un preu raonable. La combinació del negatiu de col·lodió amb les impressions de paper a l'albúmina va permetre la pràctica del retrat d'estudi. Però sortir de l'estudi comportava haver de superar moltes dificultats. En aquest sentit, podem dir que fins que es va descobrir i consolidar el procés del gelatinobromur i, en conseqüència, de la instantània, fotografiar a l'exterior fou complicat. Gràcies a aquests avenços, a partir del 1880, la fotografia agafaria una nova dimensió i la presència del fotògraf al carrer es faria cada cop més habitual. Tanmateix, la popularització dels retrats de carrer es produiria ja entrat el segle XX.

Retrat de grup a la plaça de braus de Girona. 1948 (Martí Massafont)

Hem d'aclarir que, quan parlem de fotografia de carrer en aquest text, ens referim principalment als leiqueros (nom que prové de les càmeres de la marca Leica). Aquests eren retratistes que treballaven al carrer i es movien per la ciutat amb una càmera de petit format buscant negoci. Els leiqueros van treballar a Girona sobretot entre els anys 40 i 60 del segle passat, i van tenir una especial rellevància als anys 50.

Els precedents de la fotografia de carrer es troben en els anomenats minuters (dits així per les seves fotografies fetes en un minut). Es tractava de fotògrafs que es van instal·lar definitivament en alguns llocs de la ciutat per oferir una impressió de retrats en molt poc temps. No es tractava de fotografia instantània, sinó de fotografies captades en un negatiu de paper que es tornaven a fotografiar per obtenir la imatge positiva final, després dels banys de revelat. Aquest procediment va permetre obtenir unes impressions força ràpides (tot el procés podia durar entre 3 i 5 minuts). Coneixem alguns d'aquests fotògrafs que treballaven als jardins públics.

Un minuter als jardins públics Reina Victòria, a Girona. 1910 ca. (Impremta Franquet)

Una càmera que s'utilitzava per a minuters. A la part posterior, tenia lloc el procés de revelat.
A la part frontal, l'estructura metàl·lica per a la reproducció de papers negatius. 1930 ca. (Foto Lux)

Paral·lelament, també s’ha documentat la instal·lació d'un fotomató, la primera màquina que proporcionava fotografies de manera automàtica, com la de René Sevestre Rousseau a la plaça de Sant Agustí l'any 1935, al mateix lloc on un altre fotògraf, Ricard Pla, va treballar a finals dels anys quaranta.

Tanmateix, la presència massiva de fotògrafs de carrer va arribar amb la generació de leiqueros, fet que demostra les possibilitats d'aquest negoci. Les peticions adreçades a l'Ajuntament per treballar al carrer, ens permeten avui dia conèixer el nom de tots aquests fotògrafs que compartien escenaris i competien pels mateixos clients. Hem identificat Francesc Muñoz, Joan Pujol, Pere Estrach, Antoni Muñoz Leon, Just Zamorano, Genero González, Josep Maria Font, Valentí Sánchez, Joan Simon, Juli Torres Monsó i Martí Massafont. Tots van practicar la fotografia de supervivència, però el seu treball al carrer els ha convertit, al llarg dels anys, en autèntics cronistes gràfics. Són fotografies fetes per fotògrafs majoritàriament aficionats que provenien d'altres feines, sovint desvinculades de qualsevol forma d'art o cultura, i que van adoptar la fotografia com a tasca complementària de subsistència.

El paper que van jugar aquests homes als anys 50 es pot exemplificar amb la figura de Martí Massafont, l'arxiu de negatius del qual, format per 35.000 fotografies, es conserva al Centre de Recerca i Difusió de la Imatge (CRDI) de l’Ajuntament de Girona. Martí Massafont va ser segurament una de les figures més conegudes entre els leiqueros de la ciutat. La seva perseverança en el treball i el seu interès pel món que l'envolta l'han convertit en una figura destacada per entendre la societat de l'època.

Retrat de família al carrer a la Rambla, Girona. 1951 (Martí Massafont)

Retrat de carrer a Pont de Pedra, Girona. 1950 (Martí Massafont)

Massafont, amb el seu “street report”, ofereix un contrapunt al reportatge oficial. Entre setmana treballava com a dependent de ferreteria i els caps de setmana feia de fotògraf. Es situava en llocs molt concrets, com els ponts del centre de la ciutat o els principals carrers de vianants, llocs on molta gent anava a passejar. Això assegurava el seu treball, ja que l'oferta de retrats de carrer a un preu més baix li permetia competir amb les galeries oficials.

En el seu treball documental, acompanyat per la seva càmera i de vegades per casualitat, va aconseguir imatges de gran impacte. Són fotografies que no responen als convencionalismes de l’època, tant tècnics com formals, i que sovint presenten certa manca d'habilitat tècnica, encara que aquesta anirà millorant amb els anys.

Retrat d'un grup d'homes llegint un diari esportiu a la Devesa, Girona. 1951 (Martí Massafont)

Així mateix, la vida al carrer, la necessitat de guanyar diners extra i la possibilitat de treballar en un escenari ple d'oportunitats, van permetre Massafont entrar de ple en la intimitat de les persones. Els seus reportatges fotogràfics ofereixen una història visual ben diferent, amb una estètica conreada des de l'aficionat, des del bateig de foc que suposà penjar-se la càmera per primera vegada.

Per definir millor el seu perfil, podem dir que Massafont és el clàssic fotògraf que en altres ciutats del món trobaríem a Times Square (Nova York) o Piccadilly Circus (Londres). Ell va treballar principalment a la Rambla de la Llibertat i al Pont de Pedra de Girona, tot i que també va se’l podia veure en altres llocs concorreguts. Fou un fotògraf que es barrejava amb la gent amb l’objectiu de capturar els seus retrats i vendre’ls.

Públic a la Plaça de braus de Girona. 1952 (Martí Massafont)

En aquest sentit, podem afirmar que per als fotògrafs de carrer el focus principal està en les persones, i que aquestes són el principal objecte del seu interès i de la seva anàlisi. Només cal mirar les imatges de les multituds per començar a pensar en les moltes històries que podrien sorgir d’aquells rostres. Amb més o menys informació de context, aquestes fotografies ens porten històries molt diferents, però totes tenen alguna cosa en comú, estan enfocades a les persones.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

El Trofeu Antoni Varés de Cinema Amateur

100 anys de cinema familiar

La passió pels segells de Julià Maroto Molleda